احتیاجات و کمبودهای اسید آمینه ای

احتیاجات اسید آمینه ای

 

جوجه‌های در حال رشد و مرغان تخم گذار، احتیاجات اسید آمینه‌ای بالایی جهت ذخیره پروتئین در بافت‌ها و تولید تخم‌مرغ دارند. برای ذخیره پروتئین به تعادل خاصی از اسیدهای آمینه ضروری نیاز است.
بنابراین مقدار و نسبت اسیدهای آمینه موردنیاز پرنده در طی زندگی متفاوت است.
در بیشتر گونه‌های پرندگان، احتیاجات پس از هچ جوجه، بالاترین مقدار است و عموما تا زمانی که پرنده به وزن و ترکیب بدن خود در زمان بلوغ برسد پیوسته کاهش می‌یابد.
همچنین نامتناسب بودن میزان اسیدهای آمینه در جیره جوجه‌های گوشتی ، سبب کاهش رشد ،افزایش افت لاشه ، افزایش ضریب تبدیل ، افزایش هزینه و هدررفتن سایر اسیدهای آمینه ، افزایش مصرف خوراک و … می‌گردد.

 

کمبود اسیدهای آمینه

 

کمبود شدید یک اسید آمینه در جیره جوجه‌های گوشتی  سبب کاهش رشد و مصرف خوراک می‌گردد، کاهش مصرف خوراک به‌واسطه تغییر سطح اسیدهای آمینه پلاسما و بافت‌ها است.
به ‌واسطه کمبود شدید اسیدهای آمینه در مواد خوراکی ، ‌بی اشتهایی شدت می‌یابد. کمبود متوسط یک اسید آمینه ضروری منجر به کاهش مصرف خوراک و همچنین ذخیره نامتعادل بافت چربی نسبت به ماهیچه اسکلتی (افزایش افت لاشه ) می‌شود.
کمبودهای خیلی اندک یک اسید آمینه ضروری، موجب کاهش وزن در پرنده نمی‌شود اما مقدار بافت چربی بدن پرنده افزایش می‌یابد. دلیل فوق این است که کمبود اندک یک اسید آمینه ضروری ممکن است با افزایش مصرف خوراک جبران شود.
افزایش مصرف خوراکی برای تأمین احتیاجات اسید آمینه ضروری محدودکننده صورت می‌گیرد، اما منجر به افزایش مصرف انرژی نیز می‌شود. به همین دلیل، کمبودهای اندک اسید آمینه می‌تواند به‌واسطه زیادی تراکم انرژی جیره به‌وجود آید.
چاقی ناشی از کمبود اسیدهای آمینه در برخی از گونه‌های پرندگان نظیر مرغ، بوقلمون، بلدرچین، اردک و طوطی استرالیایی مشاهده شده است.
در پرندگان در حال رشد، کمبود یک اسید آمینه در طی مدت زمان چند روز محدود معمولا می‌تواند در طی روزهای بعدی درصورت تغذیه با جیره حاوی اسید آمینه کافی، بدون اثر ماندگار روی اندازه بدن پرنده بالغ جبران شود.
کمبود شدید یک اسید آمینه در مرحله رشد پرنده منجر به تأخیر در رسیدن به وزن بلوغ و اغلب کاهش وزن دائمی می‌گردد. در پرندگان بالغ، کمبود یک اسید آمینه ضروری منجر به تجزیه پروتئین‌ها، خصوصا پروتئین ماهیچه اسکلتی، و تعادل منفی انرژی می‌شود.
کمبودهای متوسط یا شدید یک اسید آمینه ضروری ممکن است منجر به تأخیر شروع تخم‌گذاری و یا جلوگیری آن، به‌طور کامل شود. کمبود یک اسید آمینه ضروری در پرندگان تخم‌گذار می‌تواند منجر به تولید تخم‌های کوچک‌تر با تعداد تخم مرغ کمتر شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *